Nordic Walking

Wat is Nordic Walking

Kort gezegd is Nordic Walking wandelen met twee stokken waarbij alle spieren gebruikt worden. Het wandelen met de techniek van Nordic Walking is effectiever dan gewoon wandelen en Nordic Walking is een stabiele manier van wandelen!

Spieren trainen

Met Nordic Walking traint u al uw spieren. U verbruikt meer energie dan gewoon wandelen.

Leeftijd is niet belangrijk

Nordic Walking is geschikt voor jong en oud, actief of inactief. Ook mensen met lichamelijke beperkingen als hart- en vaataandoeningen, problemen met de luchtwegen, etc. kunnen met Nordic Walking fitter worden.

Is het moeilijk om de techniek te leren?

Gewoon wandelen met stokken is simpel. Maar voor echt Nordic Walking te leren met de juiste techniek, het goede ritme en het juiste effect is wel degelijk les nodig!

Op maat

De Nordic Walking lessen zijn voor iedereen die meer wil gaan bewegen en dit liever in een groep doet onder goede begeleiding. Ook mensen met een lichte beperking kunnen deelnemen. Voorwaarde is wel dat u moet kunnen lopen en de armen goed kunnen gebruiken. Er wordt les gegeven in een kleine groep.

Door wie

De lessen worden gegeven door Geertje Braakman, INWA gecertificeerd Nordic Walking instructeur. INWA (International Nordic Walking Association) staat voor kwaliteit, gestructureerde lessen en een internationaal erkende opleiding.

Nordic Walking biedt veel voordelen:

  • Op bijna elke leeftijd kan Nordic Walking beoefend worden
  • Ook als je niet heel erg fit bent, kun je meedoen
  • Ook met chronische aandoeningen of lichamelijke klachten kun je meedoen
  • Het is goed voor de gezondheid
  • De gewrichten worden tijdens Nordic Walking minder belast
  • De coördinatie wordt getraind
  • Het vermindert de spanning in schouders en nek
  • Nordic Walking geeft bijna geen kans tot blessures
  • Nordic Walking is ook een goede combinatiesport als je bijvoorbeeld al hardloopt of wandelt.

Nordic Walking kan Claudicatio Intermittens verbeteren !

Wist u dat Nordic Walking een zeer belangrijke rol kan vervullen bij het verbeteren van de loopafstand van mensen met  Claudicatio Intermittens (mensen met “etalage benen”) ?

Mensen met deze aandoening kunnen niet echt afstanden wandelen maar door middel van Nordic Walking training zijn de klachten aanzienlijk te verbeteren en soms zelfs op te lossen.

Wandelen stimuleert bij deze aandoening de aanmaak van nieuwe bloedvaten en de bloedcirculatie. De Nordic Walking instructeurs van INWA Nederland kunnen u uitstekend begeleiden door middel van wandeltraining.

Vindt u Nordic Walking leuk en bent u er al mee bekend?

In Culemborg is al een tijdje een Nordic Walking groep.  Tijdens de lessen wordt aandacht besteed aan de Nordic Walking techniek en is het doel lekker te wandelen in de natuur. We hebben een gezellige wandeling, waarbij het genieten van de omgeving zéker net zo belangrijk is als lekker bewegen. We wandelen op de dinsdagochtend van 9.30 uur tot c.a. 10.45. Na afloop drinken we koffie of thee. De start is een locatie in/rond Culemborg. Deze locatie varieert om de twee á drie weken. Als u een keer wilt meewandelen, neemt u dan even contact op. Is vervoer een probleem? Neemt u dan ook even contact op. Wellicht is daar een oplossing voor te vinden!

Nog nooit Nordic Walking gedaan?

Heeft u nog geen Nordic Walking ervaring, dan kunt u een techniekcursus volgen, meer informatie daarover vindt u hier.

Nordic Walking in Culemborg is supporter van Culemborg Gezond en in Beweging.

Informatie en inschrijven

Voor meer informatie en aanmelding kunt u contact opnemen met Geertje Braakman. Telefoonnummer 06-11922836 of via email: geertjebraakman@ziggo.nl.